Why border? Why?

Post kali ni more to apa yang aku fikir
Campur sikit adat resam ikut-ikutan tanpa hujung pangkal
Terima je orang suap apa pun, main bedal

Kenapa dari kecik kita selalu diajar dengan adat resam?
Contohnya "Jangan duduk atas bantal tu, nanti bisul"
Tak pun "Jangan menyanyi dekat dapur, nanti kahwin laki tua"
Atau "Jangan makan beralih tempat, nanti kahwin cerai kahwin cerai"
Jangan itu jangan ini and so on

Kenapa ada border? Kenapa?
Aku dah lama nak tanya kat mak pasal ni
Tapi berkubur ditengah jalan, malas barangkali
Apapun, border yang orang tua buat tu sejujurnya telah melahirkan anak yang ingin mencuba
Atau lebih tepatnya memberontak, kott

Maksud aku, kita dedulu tak mampu bertanya
Tak didedahkan pun dengan budaya bertanya
Tapi melalui tindakan kita lah sebenarnya membuktikan kita ingin tahu
Well, action speaks louder than words

Mak kita dulu sengaja bagitau kita border yang macam-macam
Tapi kita sengaja langgar border tu sebenarnya
Sebab kita nak tahu kesan akibat musababnya

Maka terjadilah agenda piat telinga
Pukul dengan hanger, lari keliling kampung
Asalnya hanya sebab kita langgar border yang telah ditetapkan tu

Honestly, aku pun tak pasti kenapa aku taip benda ni
Sekadar berkongsi apa yang aku fikir
Kalau rasa buang masa, sorrylah tak paksa pun suruh baca tadi :)

No comments:

Post a Comment