Pregnancy Journey

Terlebih dahulu, sengaja nak share something personal kat this post untuk dijadikan kenangan mengenai pregnancy journey. Orang kata sharing is caring kan. For me, 98% memory pregnancy journey aku hanya berkisar tentang kesakitan. Kalau orang lain takde pon sakit macam aku ni. Kengkadang tu aku pulak yang rasa badan aku ni mengada sangat. Banyak sangat sakit. Kejap sakit situ, kejap sakit sini. At last, gugur jugak. Sedih bukan? 

Suatu masa, aku rasa macam الله belum takdir kat aku untuk merasa jadi ibu. Sekadar nak bagi aku rasa macam mana rasanya sakit tu dulu. Sedih sebab dengar orang mengata tu tak sesedih bila tahu gugur. 

Bukan mengeluh or marahkan الله cuma nak luahkan je rasa yang dirasa. Mana tau ada yang senasib. Pengalaman pregnant macam aku, hanya pregnant then gugur. Ni dah kali ke-4 dalam usia perkahwinan aku nak masuk 3 tahun ni. Not bad. Sakit tu kalau boleh bagi orang rasa, dah lama bagi sikit sorang. Kalau hati manusia boleh cuci macam cuci masa gugur ni, dah lama aku pergi. Biar keluar semua keladak dosa dan noda. Fuhh! Gituuww!

Memang layaklah title seorang ibu itu dihormati dan disanjungi hingga akhir nyawa. Aku belum pernah merasa proses melahirkan, tapi tahap sakit gugur dah cukup sakit dah rasa. Bab cuci bersih tu lagi ngilu nak citer, tapi next time jelah.


Cukuplah sampai sini. Jom sambung makan ketupat rendang di screen telefon saja. Sempena bulan baik, hari baik ni, aku cuma nak mintak maaf kat semua orang yang secara langsung aku kenal or tak. Maaf zahir batin, terlebih terkurang mitak halal. Jemput datang raya rumah ye ✌🏻

2 comments: